Alta participació del DEC al Congrés 80è Aniversari de la Guerra Civil Espanyola

El Congrés Internacional que ha tingut lloc del 8 al 12 de novembre al Campus Catalunya ha volgut aportar més coneixements sobre els precedents, el període de guerra del 1936-39 i els efectes de l'enfrontament civil

Al Congrés 80è aniversari de la Guerra Civil Espanyola hi han intervingut gairebé 90 experts d'universitats catalanes, espanyoles i estrangeres, sumant ponents, investigadors i participants de les taules rodones. Sis de tots aquests membres formen part del Departament de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili.

El dijous 10 de novembre, a la Sala de Graus del Campus Catalunya, va tenir lloc una sessió de comunicacions amb un dels panells dedicat a la premsa, sota la moderació de Bernat López. En aquesta secció, hi van intervenir Teresa Ferré, amb una proposta que portava per títol "La fotografia al servei de l'Estat. El cas d'Agustí centelles durant la Guerra Civil Espanyola", que feia èmfasi en un tema no estudiat com és el dels mecanismes que tenia l'Estat respecte la imatge i la feina dels fotoperiodistes, i també en una visió inèdita sobre Agustí Centelles com a fotògraf en guerra ocupant un alt càrrec en l'entremat d'intel·ligència de l'Estat. A continuació, els assistents van poder gaudir d'una exposició a càrrec de Jan Gonzalo que tractava sobre l'anàlisi de les instruccions de tres jocs contemporanis que simulen la Guerra Civil i quines narratives construeixen, que es presentava sota el nom de "¡No passaran! o ¡Passarem! La propaganda als jocs de simulació històrica sobre la Guerra Civil Espanyola". Jordi Prades va oferir una presentació sota l'encapçalament "Comunicació, conflicte i creació de significats en el Consorci Memorial dels Espais de la Batalla de l'EBRE (COMEBE). El centre d'interpretació Veus del front", i va subratllar com s'ha recuperat la memòria històrica en els escenaris on va tenir lloc la batalla de l'Ebre i com s'han creat significats sobre el conflicte exemplificant-ho amb el centre d'interpretació Veus del Front. Finalment, Laia Quílez i Núria Araüna van presentar la ponència "Diàleg amb l'absència: el (nou) gènere epistolar en el cinema documental contemporani sobre la Guerra Civil Espanyola", que es basava en l'anàlisi de Cartas a María (Maite García Ribot, 2015), Pepe el andaluz (Alejandro Alvarado i Concha Barquero, 2012), i El gran vuelo (Carolina Astudillo, 2014), per reflexionar sobre les noves subjectivitats del cinema documental, quin paper juguen les cartes personals en els relats audiovisuals i la reapropiació i resignificació que en fan la generació dels néts.

Divendres 11 de novembre, a la tarda, José Carlos Suárez va moderar la taula rodona titulada "Cultura, literatura, art i cinema de la Guerra Civil", en què van intervenir Manuel Fuentes, Bernat López i Antonio Salcedo, tots ells investigadors de la Universitat Rovira i Virgili.

El congrés va continuar el 14 de novembre amb unes jornades a la ciutat, una taula rodona al campus Terres de l'Ebre i finalment una segona visita als espais de la Batalla de l'Ebre, que està prevista per al proper dilluns 21 de novembre.

Alguns dels ponents de la sessió de comunicació dedicada a la premsa

Bernat López (esquerra) i Jan Gonzalo (dreta) al col·loqui sobre jocs de simulació històrica

Núria Araüna (esquerra) i Laia Quílez (dreta) exposant la seva proposta sobre cinema documental contemporani de la Guerra Civil