Un projecte del programa Recercaixa fomentarà la identitat europea a les escoles

El projecte que inclou aquesta iniciativa és 'Paisatge i patrimoni identitari d'Europa: ciutats catedralícies com a memòria viva" que va ser premiat  dins el programa d'ajuts RecerCaixa amb una dotació econòmica de 99.500 € i també d'un ajut pont per a projectes educatius del Consell Social de la URV. Està liderat per Mario Arias Departament de Gestió d'Empreses de la URV i per Gerardo Boto del departament de Geografia, Història i Història de l'Art a la Universitat de Girona.

Les tres escoles pilot que aplicaran les unitats didàctiques fruit dels resultats de la recerca del projecte són Pau Delclós, Saavedra i el Miracle que envolten la Part Alta de Tarragona. El material educatiu integrarà jocs de taula i de rol, material audiovisual i multimèdia i altres metodologies que fan referència al patrimoni medieval de la ciutat. El disseny i producció de les unitats didàctiques serà realitzat per l'equip interdisciplinar de docents de la URV format per Marta Serrano del departament d'Història i Història de l'Art, Antoni Pérez Portabella i Juan Luis Gonzalo del Departament d'Estudis de Comunicació, Jacky Verrier de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia i Elena Ferran del Department of English and German Studies. També participarà la professora Esther Lozano, d'Història de l'Art de la UNED.

Al seminari de divendres hi hauran dues ponències que reflexionaran sobre la identitat europea i una taula rodona on participaran les tres directores de les escoles: Coloma Bartra de Pau Delclòs, Leonor Franch de Saavedra i Araceli Luque del Miracle. Les conferències són "De les identitats a la identitat europea" per Cristina Gutiérrez, Catedràtica de la Universitat de Murcia, vicepresidenta d'Ars Civilis i ex eurodiputada. I "La identitat al patrimoni material i immaterial" a càrrec de Gerardo Boto, Director de Templa, [Taller d'Estudis Medievals] i professor de la UdG.

El projecte educatiu inclou en una primera fase un estudi sobre els coneixements curriculars dels nens i nenes de Tarragona sobre Europa i el seu patrimoni cultural i espera aplicar les unitats didàctiques a inicis del curs 2017-18.

Juntament amb la URV i la UdG, altres universitats, institucions i centres d'investigació sumenesforços per treballar en aquest projecte que inclou, a més del programa educatiu, l'àmbit de recerca i l'institucional; podem destacar, entre altres, l'Ajuntament de Tarragona, la Università di Napoli Federico II, la Hebrew University of Jerusalem, la Fundació Tarragona Smart Mediterranean City i la Fundación Ars Civilis.