Universitat Rovira i Virgili

Publicaciones

Como muestra de la producción científica del grupo se presentan las principales publicaciones a cargo de los diferentes miembros. Se incluyen libros, capítulos de libros y artículos.
 

2017

Título: Narratives of memory in commemorative Spanish documentaries about the democratic transition: Adolfo Suárez. Mi historia and Bucarest, la memoria perdida
Autores: Quílez, L.; Rueda Laffond, J. C.
Referencia: Memory Studies, First Published April 19, doi.org/10.1177/1750698017703806

Título: Selling and Consuming the Nation. Understanding Consumer Nationalism
Autores: Castelló, E.; Mihelj, S.
Referencia: Journal of Consumer Culture, 1 February. On-line first. DOI: 10.1177/1469540517690570

Título: A School-Based, Peer-Led, Social Marketing Intervention To Engage Spanish Adolescents in a Healthy Lifestyle ("We Are Cool" - Som la Pera Study): A Parallel-Cluster Randomized Controlled Study
Autores: Aceves-Martins, M.; Llauradó, E.; Tarro, L.; Moriña, D.; Papell-Garcia, I.; Prades-Tena, J.; Kettner-Høeberg, H.; Puiggròs, F.; Arola, Ll.; Davies, A.; Giralt, M.; Solà, R.
Referencia: Childhood Obesity. April 2017, ahead of print. doi: 10.1089/chi.2016.0216
 

2016

Título: From needle phobia to doping phobia: Can the fear of injections help us understand anti-dopism?
Autor: López, B.
Referencia: Drugs: Education, Prevention and Policy, 24(3): 314-320.

Título: Testing the level of interactivity of institutional websites: From museums 1.0 to museums 2.0
Autor: Capriotti, P.
Referencia: International Journal of Information Management, 36: 97-104.

Título: Feminine resistances: the figure of the Republican woman in Carolina Astudillo's documentary cinema
Autor: Quílez, L.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 8(1): 79-93.

Título: Simulating history in contemporary board games: The case of the spanish Civil war
Autor: Gonzalo, J.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 8(1): 143-158.

Título: Semantic comparison of the emotional values communicated by destinations and tourists in social media
Autores: Jabreel, M.; Moreno, A.; Huertas, A.
Referencia: Journal Of Destination Marketing & Management, 10.1016/j.jdmm.2016.03.004

Título: Wind on the fog. A reflection on the policy of historical memory at Televisió de Catalunya through the documentary 'Perseguits i salvats'
Autores: Castelló, E.; Romano, Maria J.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 8(1): 159-168.

Título: The Spanish Civil War 80 years on: discourse, memory and the media (introduction to the special issue)
Autores: Price, S.; Sanz Sabido, R.; Quílez, L.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 8(1): 3-9.


2015

Título: Masking Political Engagement: Television Coverage of a Mass Demonstration in Barcelona
Autor: Castelló, E.
Referencia: Television & New Media, 16(6): 521-537.

Título: Of War and Water. Metaphors and Citizenship Agency in the Newspapers Reporting the 9/11 Catalan Protest in 2012
Autor: Castelló, E.; Capdevila A. 
Referencia: International Journal of Communication, 9: 612-629.

Títol: Radio, Memory and conflict. Reconstructing the past in Documentos RNE
Autores: Castelló, E.; Montagut, M.
Referencia: The Radio Journal. International Studies in Broadcast and Audio Media, 13(1-2): 5-21.

Título: A youth-led social marketing intervention to encourage healthy lifestyles, the EYTO (European Youth Tackling Obesity) project: a cluster randomised controlled trial in Catalonia, Spain
Autores: Llauradó E; Aceves-Martins M; Tarro L; Papell-Garcia I; Puiggròs F; Arola L; Prades-Tena J; Montagut M; Moragas-Fernández CM; Solà R; Giralt M.
Referencia: Bmc Public Health, 15(1): 607.

Título: 'Som la Pera' or how to develop a social marketing and public relations campaign to prevent obesity among teenagers in Catalonia
Autores: Lozano, N.; Prades, J.; Montagut, M.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 7(2): 251-259.

Título: Tourist destination websites: Hierarchical analysis and assessment with ELECTRE-III-H
Autores: del Vasto-Terrientes, L.; Fernández-Cavia, J.; Huertas, A.; Moreno, A.; Valls, A.
Referencia: Tourism Management Perspectives, 15: 16-28.

Título: Trending topics and key issues in Public Relations
Autores: Huertas, A.; Capriotti, P.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 7(2): 123-128.

Título: The power of photographs in the communication and public relations of tourist destinations and their brands through Facebook and Flickr
Autores: Míguez-González, M.I.; Huertas, A.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 7(2): 197-215.

Título: The Vuelta goes glocal: changes in the Vuelta a España's communication strategy and media relations under the new Amaury Sport Organization's management
Autores: Kettner-Hoeberg, H.; López, B.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 7(2): 181-196.
 

2014

Título: Conceptual mindsets and heuristics in credibility evaluation of e-Word of Mouth in tourism
Autor: Llamero, Ll.
Referencia: Online Information Review, Vol. 38 Iss 7. 

Título: Disrupting 'Wills to Truth'. How Catalan Documentary Contributed to the Democratization of Spanish Civil War Narratives
Autor: Castelló, E.
Referencia: Memory Studies, 7(2): 223-238.

Título: Journalists and bloggers. Professional identities and practices in foodrisk/benefits communications in Spain
Autores: Prades, J.; Farré, J.; Gonzalo, J. 
Referencia: Comunicacion y Sociedad, XXVII(1), 1-21. 

Título: Social media as a useful tool in food risk and benefit communication? A strategic orientation approach
Autores: Rutsaert, P.; Pieniak, Z.; Regan, A.; McConnon, A.; Kuttschreuter, M.; Lores, M.; Lozano, N.; Santare, D.; Verbeke, W
Referencia: Food Policy, 46: 84-93.
 

2013

Título: Managing strategic communication in museums. The case of Catalan museums
Autor: Capriotti, P. 
Referencia: Comunicación y Sociedad, XXVI(3), 98-116.

Título: The mirror effect: Spanish and Belgian press coverage of political conflicts in Flanders and Catalonia
Autores: Castelló, E.; Dhoest, A.; Bastiaensens, S. 
Referencia: International Journal of Communication, 7, 1622-1640. 

Título: Privacy, self-disclosure and self-image of Spanish teenagers on social networking sites. The case of Fotolog
Autores: Crescenzi, L.; Araüna, N.; Tortajada, I. 
Referencia: Comunicación y Sociedad, XXVI(2), 65-78.

Título: Strategic management of museum publics. From identification to communication
Autores: Oliveira, A.; Capriotti, P. 
Referencia: Profesional de la información, 22 (3), 210-214.

Título: Advertising Stereotypes and Gender Representation in Social Networking Sites
Autores: Tortajada, I.; Araüna, N.; Martínez, I. J. 
Referencia: Comunicar, 41, 177-186.
 

2012

Tíulo: Assessing dialogic communication through the Internet in Spanish museums
Autores: Capriotti, P.; Pardo Kuklinski, H.
Referencia: Public Relations Review, 38 (4). Págs: 619-626.

Título: Creating fear: The social construction of human Growth Hormone as a dangerous doping drug
Autor: López, B.
Referencia: International Review for the Sociology of SportOnline first publishing. Reino Unido: Sage Journals.
 

2011

Título: Neighbourhood squabbles or claims of right? Narratives of conflict on Spanish and Catalan television
Autores: O'Donnell, H.; Castello, E.
Referencia: Narrative Inquiry, 21(2): 191-212.

Título: Public Sphere 2.0? The democratic qualities of citizen debates in online newspapers
Autores: Ruiz, C.; Domingo, D. et al.
Referencia: The International Journal of Press/PoliticsOnline first publishing. Reino Unido: Sage Journals Online.

Título: Entrenched in detachment. Professional values are the main constraint to accountability in the Unites States
Autor: Domingo, D. 
Referencia: en Domingo, D.; Heikkila, H. (eds) Media Accountability Practices on the Internet. Dortmund: Erich-Brost-Institut.

Título: Journalism in Catalonia: Creating a Perspective on the World
Autor: Castelló, E.
Referencia: Centres and Peripheries: Metropolitan and Non-Metropolitan Journalism in the Twenty-First Century. Reino Unido: Cambridge Scholars Publishing. Págs. 184-200.

Título: Managing audience participation: workflows, strategies and motivations
Autor: Domingo, D. 
Referencia: Singer, J. et al. Participatory Journalism in Online Newspapers: Guarding the Internet's Open Gates. Estados Unidos: Blackwell Books.

Título: Institutional dimensions underlying public trust in information on
technological risk

Autores: Gamero, N.; Espluga, J.; Prades, A.; Oltra, C.; Solá, R.; Farré, J.
Referencia: Journal of Risk Research. Reino Unido. ISSN: 1366-9877.

Título: Journalist, Reframing and Party Public Relation Consultants: Strategies in the Morning Talk Radio 
Autores: Castelló, E.; Montagut, M.
Referencia: Journalism Studies, 12 (4). Reino Unido. ISSN: 1461-670X.
 

2010

Título: Communicating at the edge: risk communication processes and structural conflicts in highly industrialized petrochemical areas
Autores: Espluga, J.; Prades, A.; Gonzalo, J. 
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 2 (2). Reino Unido. ISSN: 1757-1898.

Título: Making Online News: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism
Autores: Domingo, D. y Paterson, C. (eds.)
Referencia: Nueva York: Peter Lang.

Título: The changing faces of journalism: tabloidization, technology and truthiness' by Barbie Zelizer" (ed)
Autor: Domingo, D.
Referencia: The European Journal of Communication Research, 35 (4). Págs. 497-500. Reino Unido.

Título: The Failed Vuelta Ciclista a España of 1913 and the Launching of the Volta a Catalunya (1911-1913): Centre Versus Periphery in the Struggle for the Governance of Cycling in Early Twentieth-Century Spain
Autor: López, B. 
Referencia: Sport in History, 30 (4). Págs. 547-569. Reino Unido. ISSN: 1746-0263.

Título: The Invention of a 'Drug of Mass Destruction': Deconstructing the EPO Myth
Autor: López, B. 
Referencia: Sport in History, 31 (1). Reino Unido. ISSN: 1746-0263.

Título: Museum communication in small and medium-sized cities
Autor: Capriotti, P.
Referencia: Corporate Communications: an international journal, 15 (3). Reino Unido. ISSN: 1356-3289. Págs. 281-298.

Título: Innovation processes in online newsrooms as actor-networks and communities of practice
Autores: Schmidt-Weiss, A.; Domingo, D.
Referencia: New Media and Society, 12 (7). Londres. ISSN: 1461-7315. Págs. 1156-1171.

Título: Sport, media, politics and nationalism on the eve of the Spanish Civil War: the First Vuelta Ciclista a España (1935)
Autor: López, B.
Referencia: International Journal of the History of Sport, 27 (4). Estados Unidos. ISSN: 0952-3367. Págs. 635-657.

Título: Dramatizing proximity. Cultural and social discourses in soap operas from production to reception
Autor: Castelló, E.
Referencia: European Journal of Cultural Studies, 13 (2). Reino Unido. ISSN: 1367-5494.

Título: Framing news on risk industries, local journalistic practices and conditioning factors 
Autor: Castelló, E.
Referencia: Journalism, 11 (4). Reino Unido. ISSN: 1464-8849. Págs. 1-18.

Título: Economic and social roles of companies in the mass media: the impact media visibility has on businesses' being recognized as economic and social actors
Autor: Capriotti, P.
Referencia: Business and Society, 48 (2). EEUU. ISSN: 1552-4205. Págs. 225-242.

Título: One country, three national days. Nations, citizenship and media discourses in Valencia
Autors: Castelló, E.; Castelló, R.
Referencia: en McCrone, D.; McPherson, G. (eds.) National days: constructing and mobilising national identity. Nueva York/Londres: Palgrave McMillan.
 

2009

Título: TVE Catalunya. Fifty years of light and shade
Autores: Binimelis, M.; Cerdán, J.; Fernández Labayen, M.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 1 (1). Reino Unido. ISSN: 1757-1952. Págs. 97-103.

Título: Looking beyond the B-side from the G-side: the under- and misrepresentation of the Roma in the media
Autores: Tortajada, I.; Willem, C.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 1 (1). Reino Unido. ISSN: 1757-1952. Págs. 29-46.

Título: Audio-visual communication degree conversion to the European Higher Education Area System in Catalonia
Autor: Montagut, M.
Referencia: Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 1 (1). Reino Unido. ISSN: 1757-1952. Págs. 47-65.

Título: ¿Qué hay de nuestro aquí? Cómo se perciben en los medios algunas minorías residentes en Cataluña
Autor: Tortajada, I.
Referencia: ZER. Revista de comunicación de la Universidad del País Vasco, 26. ISSN: 1137-1102

Título: Communicating CSR, citizenship and sustainability on the web
Autores: Moreno, A.; Capriotti, P.
Referencia: Journal of Communication Management, 13 (2). Reino Unido. ISSN: 1636-254X. Págs. 157-175.

Título: Arty exploitation, cool, cult and the cinema of Alejandro Jodorowsky
Autores: Cérdan, J.; Fernández Labayen, M.
Referencia: en Latsploitation: exploitation cinemas and Latin America. Londres-Nueva York: Routledge. Págs. 102-114.

Título: Beyond Franco's nationalism: reading modernity in the origins of TVE
Autores: Binimelis, M.; Cerdán, J.; Fernández Labayen, M.
Referencia: en The nation on screen. Discourses of the national in a global television. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing. Pàgs. 291-307.

Título: Comunicación de riesgo y participación ciudadana: ¿un callejón sin salida?
Autor: Gonzalo, J.
Referencia: Trípodos, Vol. 1. Extra 2009. Barcelona. ISSN: 1138-3305.

Título: Representación mediática de las relaciones sexuales y afectivas
Autores: Cerdán, J.; Capdevila, A.; Tortajada, I.
Referencia: Trípodos, Vol. 1. Extra 2009. ISSN: 1138-3305.

Título: Estratègies de comunicació política a la ràdio catalana
Autores: Castelló, E.; Montagut, M.
Referencia: Trípodos, Vol. 1. Extra 2009. ISSN: 1138-3305.

Título: Discursos y realidades en torno a la innovación en la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Análisis del proceso de confluencia periodística
Autores: Masip, P.; Domingo, D.; Micó, J.L.
Referencia: Trípodos, Vol. 1. Extra 2009. ISSN: 1138-3305.

Título: The nation as a political stage. A theoretical approach to television fiction and national identities
Autor: Castelló, E.
Referencia: The International Communication Gazette, 71 (4), págs. 303-320. ISSN: 1748-0485.

Título: Telling it like it is? Social and linguistic realism in Scottish and Catalan soaps
Autores: Castelló, E.; Dobson, N.; O'Donnell, H. 
Referencia: Media, Culture and Society. Reino Unido. ISSN: 0267-3231.

Título: Do the people exposed to a technological risk always want more information about it? Some observations on cases of rejection
Autores: Espluga, J.; Farré, J.; Gonzalo, JL.; Horlick-Jones, T.; Prades, A.; Oltra, C.; Navajas, J.
Referencia: Martorell, S.; Guedes Soares, C.; Bernett, J. (eds). Safety, Reliability and Risk Analysis. Theory, Methods and Applications. Londres: Taylor & Francis Group. ISBN: 978-0-415-48513-5.

Título: The nation on screen. Discourses of the national in a global television 
Autores: Castelló, E.; Dhoest, A.; O'Donnell, H.
Referencia: Reino Unido: Cambridge Scholars Publishing.

Título: City brands and their communication through web sites: identification of problems and proposals for improvement 
Autores: Fernández Cavia, Josep; Huertas, Assumpció
Referencia: en Gascó, M.; Torres, T. (eds) Information communication technologies and city marketing: digital opportunities for cities around de world. Hershey-New York.
ISBN: 978-1-60566-134.

2008

Título: Television in Spain. From Franco to Almodóvar (review)
Autor: Castelló, E.
Referencia: International Journal of Iberian Studies, 21 (1), págs. 63-65.

Título: From Sevilla to the world: the transnational and transgeneric initiative of La Zanfoña Producciones
Autor: Cerdán, J. y Fernández Labayen, M.
Referencia: Beck, J. & Ortega, V. (eds). Contemporary Spanish Cinema and Genre. Manchester University Press.

Título: E-communication in the information society: the impact of new technologies on employee communication
Autor: Capriotti, Paul
Referencia: en Torres-Coronas, T. y Arias-Oliva, M.: Encyclopedia of Human Resources Information System: Challenges in e-HRM, Information Science Reference, Hershey, USA, pp. 248-255.

Título: Participatory journalism practices in the media and beyond: an international comparative study of initiatives in online newspapers
Autor: Domingo, D., Quandt, T., Heinonen, A., Paulussen, S., Singer, J. y Vujnovic, M.
Referencia: Journalism Practice, 2(3).

Título: Interactivity in the daily routines of online newsrooms: Dealing with an uncomfortable myth
Autor: Domingo, D.
Referencia: Journal of Computer-Mediated Communication, 13(3), 680-704.

Título: Weblogs and journalism: a typology to explore the blurring boundaries
Autor: Domingo, D. y Heinonen, A.
Referencia: Nordicom Review, 29(1).

Título: Making Online News: The ethnography of new media production
Autor: Paterson, C. y Domingo, D. (editores)
Referencia: Peter Lang (Nueva York, USA).

Título: Inventing Online Journalism: A constructivist approach to the development of online news
Autor: Domingo, D. 
Referencia: a Paterson, C. y Domingo, D. (editores) Making Online News: The ethnography of new media production.

Título: When Immediacy Rules: Online journalism models in four catalan online newsrooms
Autor: Domingo, D. 
Referencia: en Paterson, C. i Domingo, D. (editores) Making Online News: The ethnography of new media production.

Título: Blogging PR: of public relations weblogs
Autores: Xifra, J.; Huertas, A.
Referencia: Public Relations Review, 34. New York (USA), págs. 269-275. ISSN: 0363-8111.