Vera Llombart estrena el documental "La nit que fugí el silenci" a l'Antiga Audiència de Tarragona

El passat dimarts 6 de juny a les 19h, l'estudiant de quart de Comunicació Audiovisual de la URV va presentar una peça audiovisual sobre l'atemptat d'ETA a l'oleoducte d'Enpetrol

L'atemptat d'ETA a l'Enpetrol -l'actual Repsol- va marcar la vida de milers de tarragonins. De fet, es calcula que més de 10.000 persones van marxar de la ciutat esfereïdes, en direcció contrària a la gran columna de foc.

Trenta anys després, l'estudiant del Departament de Comunicació Vera Llombart, recull les vivències de set testimonis que van viure des de diverses perspectives la nit del 12 de juny de 1987. Els entrevistats que apareixen en pantalla són Juan Martín, educador de la Laboral que es va quedar amb els alumnes que no van fugir (uns 700 dels interns van marxar a peu per l'autovia i la platja en direcció a la Pineda); Ángel Juárez, que era el president de l'Associació de Veïns de Riuclar; Nani Rodríguez, doctora en Comunicació de Risc de la Universitat Rovira i Virgili; Rosa Queralt, autora de la tesi doctoral Viure en risc; l'alpinista Òscar Cadiach, que aleshores era bomber voluntari i aquella nit va fer fotos de l'Enpetrol en flames; Fèlix Llovell, cap de Protecció Civil; i el periodista Enric Pujol.

L'estudiant de la Universitat Rovira i Virgili ha estat l'encarregada de produir aquest documental, coordinat també per la Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona, on ha fet les pràctiques. "La nit que fugí el silenci", que és com es titula aquesta peça, es va estrenar a l'Antiga Audiència dimarts passat, i durant els seus 25 minuts de durada va repassar imatges televisives i titulars apareguts durant aquella època a més de la memòria dels testimonis.

La presentació del documental es va tancar amb un debat sobre la comunicació actual, on hi van intervenir la mateixa Nani Rodríguez, doctora en comunicació per la URV, Xavier Abelló, periodista i director de TAC 12, i Josep Bertran, cap de comunicació de Repsol. La xerrada la va moderar Jordi Bertran, gestor cultural.

L'explosió a Enpetrol, que no va tenir víctimes mortals i que només va provocar tres ferits, va servir per prendre més consciència de la importància dels plans de seguretat i de les mesures d'emergència. Amb "La nit que fugí el silenci" es posa de relleu aquesta evolució en la comunicació de risc i acosta un fet traumàtic als joves que, com Vera Llombart, encara no havien nascut la nit en què Tarragona es va il·luminar per les flames.

Podeu veure el documental sencer aquí.

Presentació del documental a l'Antiga Audiència. / Fotografia: Neus Sabaté

Els membres de la taula rodona Nani Rodríguez, Xavier Abelló i Josep Bertran (de dreta a esquerra) amb el moderador Jordi Bertran. / Fotografia: Neus Sabaté