El llibre "Posmemoria de la Guerra Civil y el franquismo: Narrativas audiovisuales y producciones culturales en el siglo XXI", on han participat diversos investigadors del Departament de Comunicació, ha estat publicat

Laia Quílez, Núria Araüna, Enric Castelló i Marta Montagut han escrit diversos articles sobre quines perspectives hi ha al voltant de la memòria col·lectiva

L'editorial granadina Comares acaba de publicar el llibre Posmemoria de la Guerra Civil y el franquismo: Narrativas audiovisuales y producciones culturales en el siglo XXI. Editat per Laia Quílez Esteve i José Carlos Rueda Laffond, la publicació recull un conjunt d'assajos que s'aproximen, des d'un prisma interdisciplinari, a un corpus ampli i heterogeni de produccions contemporànies sobre la memòria a l'Espanya actual: treballs literaris, visuals i audiovisuals que inclouen des de novel·les a sèries de televisió, passant per còmics, obres de teatre, programes radiofònics, documentals, curtmetratges de ficció i produccions transmedia. Tots ells proposen una mirada al passat d'Espanya des de la distància generacional, però també subratllen la recuperació d'allò traumàtic o nostàlgic pel nostre present.

Són diversos els investigadors i professors del Departament d'Estudis de Comunicació que han participat en l'elaboració d'aquest volum monogràfic. Així, a més a més de l'edició i la introducció al llibre, Laia Quílez ha escrit juntament amb Núria Araüna un capítol sobre cinema documental, post-memòria i estudis de gènere. Per la seva banda, Enric Castelló és l'autor de l'article "El documental televisiu com a treball de dol", mentre que Marta Montagut ha analitzat el paper de la ràdio en la construcció de la memòria de segona generació; i finalment, María José Romano aborda el camp d'Internet i les xarxes socials com espais per a les pràctiques de construcció, socialització i interacció entre passat i present, memòria i oblit. També han participat en aquest llibre José Carlos Rueda i Carlota Coronado (Universidad Complutense de Madrid), Isabel Cuñado (Bucknell University), Mariela Sánchez (Universidad Nacional de La Plata), Francisca López (Bates Collage), Laura Pousa (Universitat Internacional de Catalunya), Karolina Kumor (Universidat de Varsòvia), Cinta Ramblado (University of Limerick) i Roberto Arnau (Universitat Jaume I Castelló).

Posmemoria de la Guerra Civil y el Franquismo aporta noves perspectives sobre la memòria col·lectiva, contribuint a representar els modes en què aquesta es construeix i es recrea, destacant el paper essencial que els mitjans de comunicació i la producció cultural juguen en la conformació de la memòria del passat entre les generacions.

El llibre és un dels resultats del projecte "Memorias en segundo grado: Posmemoria de la Guerra Civil, el franquismo y la transición democrática en la España contemporánea" (Ref. CSO2013-41594-P) i ha comptat amb l'ajuda de la Càtedra Repsol i del Ministeri d'Economia i Competitivitat.