Narcís Masferrer, el gran esportitzador

Seminari commemoratiu del 150 aniversari del naixement del patriarca de l’esport espanyol i català

26 d'abril de 2017 - 15:00h - Museu i Centre d'Estudis Melcior Colet, Carrer de Buenos Aires, 56-58 (torre), Barcelona

Presentació

Si es pogués personalitzar en una sola figura la història de la implantació i la difusió de l'esport a Catalunya i Espanya, l'elegit hauria de ser sense cap dubte Narcís Masferrer Sala. Nascut a Madrid el 26 d'abril de 1867, fills de pares catalans, i mort a Barcelona el 9 d'abril de 1941, Masferrer, tal com va dir -sense exagerar- el periodista Ramon Torres, "tuvo, durante medio siglo, todos los resortes en mano del deporte español". Aquest madrileny ben català, o bé aquest català tan madrileny, fou el periodista esportiu més important de la seva època, amb una carrera professional que va de 1886 fins a la Guerra Civil.

En aquest període va fundar i/o dirigir múltiples publicacions, entre les quals destaquen El Gimnasta, Los Deportes, El Mundo Deportivo, Vida Moderna i Stadium, i fou redactor d'esports de La Vanguardia entre 1912 i 1929, a banda de corresponsal a Espanya del diari parisenc L'Auto, antecedent de l'actual L'Équipe, entre 1902 i 1936. Des d'aquestes plataformes, Masferrer va impulsar i liderar el procés d'implantació, difusió i institucionalització a Espanya de gairebé totes les modalitats esportives, amb un especial protagonisme del ciclisme, el futbol, la gimnàstica, l'automobilisme i l'atletisme.

Masferrer va fundar, impulsar i/o dirigir la Societat Gimnàstica Espanyola, la Unió Velocipèdica Espanyola, l'Associació Catalana de Gimnàstica, la Federació Gimnàstica Espanyola, la Federació Espanyola de Clubs de Foot-ball i la Federació Atlètica Catalana, entre moltes altres entitats, i fou el principal promotor de la fallida candidatura olímpica de Barcelona 1936. A ell sobretot es deu la construcció de l'estadi olímpic de Montjuïc. A banda, va ser el fundador i secretari general vitalici de la Cambra Sindical de l'Automòbil de Catalunya, i organitzador de tots els salons de l'automòbil de Barcelona anteriors a la Guerra Civil.

Malgrat aquest impressionant currículum, Narcís Masferrer és avui dia una figura pràcticament desconeguda més enllà dels cercles especialitzats en història de l'esport. Amb motiu del 150 aniversari del seu naixement, aquest seminari pretén rescatar la seva memòria i retre-li un més que merescut homenatge.

Programa

• 15:00. Inauguració del seminari i benvinguda, a càrrec del subdirector del Consell Català de l'Esport, sr. Oriol Marcè.
  • 15:05. "Masferrer i la Barcelona olímpica". Paraules del president de la Fundació Barcelona Olímpica, sr. David Escudé.
  • 15:15. "Narcís Masferrer, patriarca del periodisme esportiu a Espanya". Xavier Pujadas, historiador de l'esport, professor i vicedegà de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport de la Universitat Ramon Llull.
  • 15:55. "Narcís Masferrer, promotor de l'Olimpisme català i espanyol". Fernando Arrechea, historiador de l'esport, membre de CIHEFE i doctorand en ciències de l'esport a la UCAM.
  • 16:35. "Narcís Masferrer i l'esport a la cruïlla del regeneracionisme, el nacionalisme i el problema social a l'Espanya de principis del segle XX". Xavier Torrebadella, historiador de l'Esport i professor del Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • 17:15. "Narcís Masferrer i els orígens del futbol a Espanya". Xavier Arranz, historiador de l'esport i professor de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport de la Universitat Ramon Llull.
  • 17:55. "'El president de les bicicletes': Narcís Masferrer, dirigent ciclista". Bernat López, professor de Comunicació, director del Departament d'Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili.
  • 18:25. Cloenda del seminari, a càrrec del director adjunt de Mundo Deportivo, sr. Josep Maria Artells.

Assistència lliure. Les persones que desitgin obtenir un certificat poden adreçar-se a bernat.lopez@urv.cat