I Jornades "Taulers i Pantalles"

Sala de Juntes del Campus Catalunya (URV) de 10:00 a 14:30

En els últims anys hem viscut dos processos simultanis relacionats amb el món dels jocs. Per una banda, els videojocs s'han consolidat com a indústria cultural i objecte d'estudi de la recerca acadèmica. Per l'altra, els jocs de taula (o jocs analògics) de tot tipus estan vivint una expansió exponencial tant en el tipus, mecàniques i nombre de jugadors. Però no només això, ambdós comparteixen trets teòrics, de disseny o socioculturals que poden ser analitzats des d'un punt de vista integrador on la comunicació té un paper constitutiu. En un món ple de pantalles, els videojocs i els jocs analògics conviuen i comparteixen espais d'ús.

Aquestes jornades pretenen explorar el món dels jocs des d'un punt de vista integrador, situant els jocs analògics al mateix nivell que els videojocs per tal de buscar els punts de contacte i de distinció. Volem analitzar a través de la visió dels experts una activitat humana universal i complexa com és el joc des de tres grans perspectives: la seva construcció comunicativa, la mateixa pràctica de jugar i la recerca acadèmica.

I Jornades "Taulers i Pantalles"
Organitza: Departament d'Estudis de Comunicació de la URV.
Data: dijous 29 d'octubre de 2015
Horari: 10:00 a 14:30
Lloc: Sala de Juntes del Campus Catalunya (URV)

Es prega confirmació d'assistència a sdec@urv.cat

10:00 - 10:15  Presentació de les jornades

10:15 - 11:30 Taula rodona: la recerca entra en joc

Aquesta taula busca presentar els diferents aspectes des dels quals es pot fer recerca al voltant dels jocs, i fins a quin punt hi ha elements clau de convergència en l'estudi dels jocs analògics i dels videojocs, o es pot generar un marc teòric comú per a l'estudi d'aquests artefactes.

Óliver Pérez Latorre (Universitat Pompeu Fabra)

Anton Planells de la Maza (Fundació Tecnocampus Mataró)

Víctor Navarro Remesal (Centro de Enseñanza Superior Alberta Giménez)

11:30 - 11:45 Pausa cafè

11:45 - 13:00 Taula rodona: Per què juguem?

L'objectiu d'aquesta taula rodona és explorar els espais d' interacció existents entre el que ofereixen els jocs als seus públics i el que cerquen els jugadors a l'hora d'escollir un joc, des d'aspectes tan diversos com els usos, els mecanismes de joc, la usabilitat, o les narratives, entre d'altres.

Federico Peinado Gil (Universidad Complutense)

Oriol Comas i Coma (Dissenyador de jocs i comissari del Festival DAU Barcelona)

Esther Hierro / Imma Marin (Responsables de Marinva, jugant la gent s'entén)

13:00 - 14:15 Taula rodona: La imatge mediàtica dels jocs

Busquem analitzar com funcionen els mecanismes de construcció mediàtica al voltant dels jocs tenint en compte qui, i de quina forma es comunica sobre aquest tema en un moment on la digitalització i la participació directa dels usuaris han transformat la forma de comunicar sobre aquest món.

Lluís Marquina (Director i presentador del programa Generació Digital, Canal 33)

Benjamín Amorín García (Responsable de DEVIR TV i de la secció La Taverna del Troll del programa Territori Clandestí de Ràdio 4 - RNE)

Paco Sánchez "Gurney" (Responsable de Días de Juego, podcast sobre el mundo de los juegos de mesa)